>
strona projektu

Rekrutacja do szkół i przedszkoli . Ustawa rekrutacyjna

info Zaloguj się, aby móc dodać post do wybranego tematu na forum.
info Organizacja edukacji w JST
powrót
seperator
foto uzytkownika

Rekrutacja do szkół i przedszkoli . Ustawa rekrutacyjna


foto uzytkownika
Wojtek Magdoń

Pytanie o 5 latki
Co zrobić z 5-latkami, które musimy przyjąć do przedszkoli obowiązkowo ponieważ musimy im zapewnić realizację rocznego obowiązku wychowania przedszkolnego ? Czy 5-latki rekrutujemy tak jak wszytskie pozostałe dzieci tj. 3 i 4 latki? ( to jest w trybie rekrutacyjnym), czy przyjmujemy je bez rekrutacji do przedszkoli, poza kolejnością ?


foto uzytkownika
Liliana Zientecka

Tytuł
Nowe przepisy o przyjmowaniu dzieci do publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, wprowadzone na mocy ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Z dnia 3 stycznia 2014 r. poz.7), nie ustanowiły odrębnych uregulowań dla dzieci odbywających roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
Z przepisów wynika, że dzieci te, biorą udział w rekrutacji. Oto przykłady:
1) zasada ogólna dla przedszkoli rekrutacja - w art. 20 a ust. 1 w katalogu jednostek oświatowych, do których przyjmuje się dzieci w trybie rekrutacji, przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego wymienia się bez wyłączenia,
2) przyjmowanie z urzędu bez przedszkoli - w art. 20 a ust. 5, gdzie wymienia się sytuacje, w których przyjmuje się z urzędu nie wymieniono dzieci odbywających roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne i nie wprowadzono podobnego zapisu w stosunku do tych dzieci w żadnym innym miejscu Rozdziału 2a przedmiotowej ustawy,
3) rekrutacja do przedszkoli bez wyłączeń - w art. 20c nie wprowadzono żadnych okoliczności wyłączających kogokolwiek z rekrutacji do przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, co ustawodawca uczynił w przypadku dzieci przyjmowanych z urzędu w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum (art 20 e ust. 1),
4) instrument kontynuacji -w art. 20 w ust. 2 ustawodawca wprowadza instrument kontynuacji i dotyczy on wszystkich dzieci wcześniej przyjętych do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego, także dzieci, które będą odbywać obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne,

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że brak jest podstaw prawnych do przyjmowania tych dzieci w innym trybie jak kontynuacja i rekrutacja. Za taką tezą dodatkowo przemawia fakt, że w przepisach przejściowych (art. 7 wyżej cytowanej ustawy), ustawodawca wprowadza instrument zabezpieczenia tych dzieci w przypadku gdyby w trybie rekrutacji nie zostały przyjęte: „Jeżeli w wyniku postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2014/2015 dziecko zamieszkałe na obszarze danej gminy, któremu ta gmina ma obowiązek zapewnić możliwość korzystania z wychowania przedszkolnego, nie zostało przyjęte do danego publicznego przedszkola lub danej publicznej innej formy wychowania przedszkolnego, dyrektor tego przedszkola albo osoba kierująca tą inną formą wychowania przedszkolnego informuje o nieprzyjęciu dziecka do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego wójta (burmistrza, prezydenta miasta). W tym przypadku wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest obowiązany pisemnie wskazać rodzicom inne publiczne przedszkole albo inną publiczną formę wychowania przedszkolnego, które mogą przyjąć dziecko. Czas pracy wskazanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) innego przedszkola albo innej formy wychowania przedszkolnego powinien być zbliżony do czasu pracy odpowiednio przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego, o przyjęcie, do których ubiegali się rodzice dziecka.”
Ja zapewniam tym dzieciom priorytet w kryteriach lokalnych.


foto uzytkownika
Wiktor Miś

kłopoty z ustawą rekrutacyjną
W ustawie są wskazane takie dwa kryteria przyjęcia do przedszkola: 1. kandydat posiada jednego rodzica niepełnosprawnego i 2. oboje rodzice kandydata są niepełnosprawni. Czy oba te kryteria należy "wycenić" tak samo, czy one są równoważne ? Czy za oba te kryteria możemy przyznać taka samą liczbę punktów ?


foto uzytkownika
Tadeusz Konarski

Tytuł
Kryteria określone w art. 20c. 2. ustawy o.s.o. są brane pod uwagę łącznie, a zgodnie z przepisem ust 3 tegoż artykułu mają jednakową wartość.


foto uzytkownika
Liliana Zientecka


Zgodnie z Art. 20 c ust. 3 ustawy o systemie oświaty, wszystkie kryteria wymienione w art. 20c ust. 2 mają jednakową wartość. W związku z powyższym należy każdemu z kryteriów przyznać taką samą wartość. W tym przypadku kandydat, którego jeden rodzic jest niepełnosprawny otrzymuje taką samą liczbę punktów jak kandydat którego oboje rodzice są niepełnosprawni.


foto uzytkownika
Wiktor Miś

GIODO
Czy zbiór danych osobowych ( dane rodziców przedszkolaków) zebranych w trakcie rekrutacji - wymaga zgłoszenia do GIODO ?


foto uzytkownika
Tadeusz Konarski

Tytuł Zgłoszenie zbioru
Zgodnie z zapisami ustawy o ochronie danych osobowych administrator danych jest zobowiązany do zgłoszenia zbioru danych osobowych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych, za wyjątkiem sytuacji wskazanych w art. 43 ust. 1 u.o.d.o.

Ponieważ katalog zwolnień z obowiązku rejestracji nie zawiera zapisu, do którego kwalifikowałby się zbiór danych o kandydatach,lub rodzicach kandydatów, zatem zbiór ten powinien zostać zgłoszony do rejestracji GIODO.


foto uzytkownika
Alicja Figa

przedszkola niepubliczne
Mamy na terenie dwa przedszkola publiczne, których organem prowadzącym jest osoba prywatna (firma), z kim dyrektorzy mają uzgadniać kryteria i zasady naboru do tych przedszkoli? z właścicielem tych przedszkoli przecież to on jest organem prowadzącym, a nie JST?
Jaka tu rola JST, jakie tu kreowanie polityki oświatowej przez samorząd ? jaki mamy zatem wpływ na to co oni sobie ustalą ?


foto uzytkownika
Tadeusz Konarski

Tytuł
Odsyłam do art.6 ust 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2013 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw- w brzmieniu:

art.6 ust.1
" W postępowaniu rekrutacyjnym na rok szkolny 2014/2015 do publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego kryteria, o których mowa w art. 20c ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, określa dyrektor publicznego przedszkola albo osoba kierująca publiczną inną formą wychowania przedszkolnego, w uzgodnieniu z wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta), a kryterium dochodu na osobę w rodzinie kandydata, o którym mowa w art. 20c ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, może określić wójt (burmistrz, prezydent miasta). Liczbę punktów za kryteria określa dyrektor publicznego przedszkola albo osoba kierująca publiczną inną formą wychowania przedszkolnego, w uzgodnieniu z wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta).
Spełnianie przez kandydata tych kryteriów jest potwierdzane odpowiednimi oświadczeniami. Przepisy art. 20c ust. 6, 9 i 10 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się odpowiednio ".
Zatem dyrektorzy publicznych przedszkoli prowadzonych przez osobę prywatną ( firmę)kryteria uzgadniają odpowiednio z wójtem/ burmistrzem /prezydentem.
Z


foto uzytkownika
Tadeusz Konarski

Tytuł
Należy zwrócić uwagę,iż tytuł rozdziału 2a wprowadzonego do ustawy o systemie oświaty ustawą z dnia 6 grudnia 2013 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw precyzuje,iż przepisy rozdziału dotyczą przyjmowania do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek.


foto uzytkownika
Liliana Zientecka

Tytuł
Kryteria, o których mowa w art. 20 c ust.4 ustawy o systemie oświaty, które stosuje się na drugim etapie postepowania rekrutacyjnego ustala organ prowadzący. Zgodnie z art. 20zf pkt.1 zadanie i kompetencje organu prowadzącego w tym zakresie przypisano organowi uchwałodawczemu JST- odpowiedni radzie gminy, radzie miejskiej itd. W przepisach przejściowych (Art. 6 ustawy o zmianie ustawy), tylko w rekrutacji na rok szkolny 2014/2015, zadanie to wykonuje dyrektor w uzgodnieniu z organem wykonawczym JST (wójtem, burmistrzem, prezydentem). Z tego wynika, że JST nie ustala kryteriów dla przedszkoli publicznych prowadzonych przez podmioty inne niż JST, zarówno w przepisach przejściowych jak i w przepisach docelowych. Warto wniosek o inicjatywę ustawodawczą w tej sprawie wnieść do MEN


foto uzytkownika
Liliana Zientecka

Tytuł Nowe postawy prawne rekrutacji do przedszkoli szkół
Ustawa z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U z 2014 r. poz. 7), która weszła w życie 18 stycznia br. wprowadza nowe zasady rekrutacji, wypełniając postanowienia TK z dnia 8 stycznia 2013 r. (sygn. akt K 38/12), który orzekł, że dotychczasowe przepisy są niezgodne z art. 92 ust. 1 Konstytucji. Nowe podstawy prawne kształtują zasadę powszechnej dostępności dzieci i młodzieży do szkół i przedszkoli, jako podstawę do ubiegania się o przyjęcie do wybranego przedszkola, szkoły albo placówki na równych, przejrzystych i możliwych do spełnienia warunkach, lecz bez gwarancji, że osoba zainteresowana zostanie przyjęta do wybranej jednostki o ile nie jest to szkoła podstawowa lub gimnazjum z wyznaczonym obwodem. Nowe przepisy ustanowiły katalog kryteriów uwzględniających zakres potrzeb osób, którym od państwa należy się szczególna pomoc a także dały samorządom możliwość wykreowania kryteriów lokalnych, uwzględniających zakres społecznych potrzeb dziecka i jego rodziny, zwłaszcza potrzeb rodziny, w której rodzice albo rodzic samotnie wychowujący kandydata i muszą pogodzić obowiązki zawodowe z obowiązkami rodzinnymi. Nowa procedura rekrutacji ma dwuinstancyjny tryb odwoławczy. Czekają nas spore zmiany. Miejmy nadzieję, że na lepsze.


Biuro projektu

Vulcan sp. z o.o.
ul. Wołowska 6
51-116 Wrocław

tel.:(71) 325 48 48
tel.:(71) 347 48 40