>
strona projektu

Aktualność "Edukacja na świecie przedstawiona przez ONZ"

info Edukacja na świecie przedstawiona przez ONZ
Opublikowano 2015-04-10

 Z badań ONZ wynika, że w ciągu ostatnich 15 lat reform, Polska zbliża się realizacji przyjętego celu. W ostatnich latach system edukacji przedszkolnej i poziom skolaryzacji w Polsce rozszerzył się tym samym znaleźliśmy się  wśród liderów wzrostu. Obecnie nasz poziom jest porównywalny do Wielkiej Brytanii czy Luksemburga, a przewyższa m.in. Stany Zjednoczone. Z badań UNESCO poziom, jaki zdołaliśmy osiągnąć w 2014 roku był poziomem startowym w 2000 roku dla Białorusi, Węgier czy Słowacji. Najniższy poziom skolaryzacji UNESCO zanotowało w Tadżykistanie.

UNESCO zwraca  uwagę, na poziom opieki instytucjonalnej w edukacji przedszkolnej. W krajach słabo rozwiniętych w zasadzie ona nie istniała. Celem UNESCO było zwiększanie jej poziomu. W Polsce wskaźnik ten wynosi około 80 proc. Jest to jednak jeden z najmniejszych wskaźników wśród państw rozwiniętych i rozwijających się. Największy wzrost został zanotowany w Wielkiej Brytanii.

Jednym z najsłabiej realizowanych przez Polskę celów jest efektywna edukacja dorosłych. Badanie ONZ pokazuje, że po zakończeniu edukacji formalnej Polacy nie kontynuują edukacji. Barierą są zbyt niskie nakłady finansowe. Jako przykład do naśladowania została podana Norwegia, która od 1990 roku zwiększyła finansowanie tego sektora z 14 mln NOK rocznie do 105 mln NOK. W realizację tego celu zaangażowało się 700 firm. System edukacji dorosłych w Norwegii jest zróżnicowany: oprócz inicjatyw ukierunkowanych na pracę, obejmuje również stowarzyszenia edukacyjne, ośrodki szkolenia językowe dla imigrantów i kształcenie na odległość. Norwegia kładzie nacisk nie tylko na rozwój umiejętności potrzebnych na rynku pracy, ale także na rozwój osobisty, umiejętności kluczowe dla gospodarki i umiejętności wykorzystywane w społeczeństwie obywatelskim.

Wyniki badania ONZ pokazują także duży wzrost jakości szkolnictwa wyższego w Polsce i niewielki – podstawowego. Opisuje to skala PIACC. Osoby z wykształceniem wyższym w wieku do 29 lat uzyskały w niej 280 punktów. Starsi, w wieku do 65 lat, w tej samej skali uzyskały 250 punktów. Rozbieżność między osobami z wykształceniem średnim i podstawowym w wieku do 29 lat i starszymi wyniosła 10 punktów. Jednak na tle pozostałych krajów jakość polskiego szkolnictwa podstawowego i średniego jest dosyć wysoka. Wskazują na to wyniki badania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Polska wyprzedza w tym zakresie Włochy, Niemcy i Norwegię. Z drugiej strony umiejętność czytania ze zrozumieniem wśród osób z wykształceniem wyższym wyprzedzamy Niemcy i  Holandię.

Biuro projektu

Vulcan sp. z o.o.
ul. Wołowska 6
51-116 Wrocław

tel.:(71) 325 48 48
tel.:(71) 347 48 40