>
Woli przypomnienia należy wskazać, że Rzecznik Praw Dziecka poruszył w
wystąpieniu kwestię ewidencjonowania środków przekazywanych na zadania
związane ze stosowaniem specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla
dzieci i młodzieży w wysokości nie niższej niż zostały na ten cel
naliczone w części oświatowej subwencji ogólnej w wyniku jej podziału. W
związku z tym wystąpił o wyjaśnienie do resortu finansów, czy
rzeczywiście środki finansowe przeznaczone w subwencji oświatowej na
organizację nauki dla dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie
kształcenia specjalnego będą przeznaczone wyłącznie na ten cel, czy też
jednostki samorządu terytorialnego nadal będą mogły wydatkować je na
dowolne zadania oświatowe.
Minister Finansów w odpowiedzi wskazał, że art. 32 ustawy
okołobudżetowej zawiera dyspozycję dla jednostek samorządu
terytorialnego przeznaczaniu określonych środków na realizację
wymienionych zadań, niezależnie od tego, w jakiej szkole lub placówce
realizowane są te zadania. Obowiązek zapewnienia szkołom, placówkom
niezbędnych środków na realizację ich zadań oświatowych, w tym zadań
wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla
dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 71b ustawy o systemie oświaty,
jest zadaniem własnym jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie
bowiem z art. 5 ust 7 ustawy o systemie oświaty organ prowadzący szkołę
lub placówkę odpowiada za jej działalność.
Jak wskazano wyżej, obowiązek objęcia kształceniem specjalnym dzieci i
młodzież niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, zgodnie z
indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz
predyspozycjami, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i
metod pracy, wynika bezpośrednio z uregulowań zawartych w ustawie o
systemie oświaty. Powyższe zadania mają więc charakter zadań własnych
jednostki samorządu terytorialnego i obowiązek ich realizacji spoczywa
wyłącznie na jednostce samorządu terytorialnego.
Jak wskazał Minister Finansów część oświatowa subwencji ogólnej
jest ustalana dla jednostki samorządu terytorialnego, a nie dla
konkretnego dziecka w konkretnej szkole. W świetle art. 3 ust. 1
pkt 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego część
oświatowa subwencji ogólnej jest dochodem jednostek samorządu
terytorialnego. Minister podkreślił, że jednostka samorządu
terytorialnego samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie
uchwalonego budżetu oraz określa wydatki na realizację zadań oświatowych
w związku z powyższym to jednostka samorządu terytorialnego powinna
właściwie określić wydatki na cele, o których mowa w wymienionym art. 32
ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy
budżetowej.
Ponad to Minister Finansów poinformował Rzecznika Praw Dziecka, że
wystąpił do Ministra Edukacji Narodowej z prośbą o docelowe uregulowane
kwestii przeznaczania i wydatkowania przez organy prowadzące szkoły i
placówki środków na realizację zadań związanych ze stosowaniem
specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży.
Vulcan sp. z o.o.
ul. Wołowska 6
51-116 Wrocław
tel.:(71) 325 48 48
tel.:(71) 347 48 40