>
strona projektu

Aktualność "Ciekawa odpowiedź Ministra Finansów w sprawie art. 32 ustawy okołobudżetowej "

info Ciekawa odpowiedź Ministra Finansów w sprawie art. 32 ustawy okołobudżetowej
Opublikowano 2015-05-21

Woli przypomnienia należy wskazać, że Rzecznik Praw Dziecka poruszył w wystąpieniu kwestię ewidencjonowania środków przekazywanych na zadania związane ze stosowaniem specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w wysokości nie niższej niż zostały na ten cel naliczone w części oświatowej subwencji ogólnej w wyniku jej podziału. W związku z tym wystąpił o wyjaśnienie do resortu finansów, czy rzeczywiście środki finansowe przeznaczone w subwencji oświatowej na organizację nauki dla dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego będą przeznaczone wyłącznie na ten cel, czy też jednostki samorządu terytorialnego nadal będą mogły wydatkować je na dowolne zadania oświatowe.

Minister Finansów w odpowiedzi wskazał, że art. 32 ustawy okołobudżetowej zawiera dyspozycję dla jednostek samorządu terytorialnego przeznaczaniu określonych środków na realizację wymienionych zadań, niezależnie od tego, w jakiej szkole lub placówce realizowane są te zadania. Obowiązek zapewnienia szkołom, placówkom niezbędnych środków na realizację ich zadań oświatowych, w tym zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży, o których mowa w art. 71b ustawy o systemie oświaty, jest zadaniem własnym jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie bowiem z art. 5 ust 7 ustawy o systemie oświaty organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność.

Jak wskazano wyżej, obowiązek objęcia kształceniem  specjalnym dzieci i młodzież niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, wynika bezpośrednio z uregulowań zawartych w ustawie o systemie oświaty. Powyższe zadania mają więc charakter zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego i obowiązek ich realizacji spoczywa wyłącznie na jednostce samorządu terytorialnego.

Jak wskazał Minister Finansów część oświatowa subwencji ogólnej jest ustalana dla jednostki samorządu terytorialnego, a nie dla konkretnego dziecka w konkretnej szkole. W świetle art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego część oświatowa subwencji ogólnej jest dochodem jednostek samorządu terytorialnego. Minister podkreślił, że jednostka samorządu terytorialnego samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie uchwalonego budżetu oraz określa wydatki na realizację zadań oświatowych w związku z powyższym to jednostka samorządu terytorialnego powinna właściwie określić wydatki na cele, o których mowa w wymienionym art. 32 ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej.

Ponad to Minister Finansów poinformował Rzecznika Praw Dziecka, że  wystąpił do Ministra Edukacji Narodowej z prośbą o docelowe uregulowane kwestii przeznaczania i wydatkowania przez organy prowadzące szkoły i placówki środków na realizację zadań związanych ze stosowaniem specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży.

Źródło: www. brpd.gov.pl

Biuro projektu

Vulcan sp. z o.o.
ul. Wołowska 6
51-116 Wrocław

tel.:(71) 325 48 48
tel.:(71) 347 48 40