>
W środę w mediach pojawiła się informacja, że okres zakończenia
realizacji projektu e-podręczniki to 15 listopada 2015 r. Powoływały się
one na wpis na stronie internetowej projektów systemowych realizowanych
przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie, który przygotowuje pakiet
cyfrowych podręczników do szkół.
Według wcześniejszego
harmonogramu prace nad e-podręcznikami miały się zakończyć w czerwcu,
tak, by po testach mogły one trafić do szkół od początku września.
"15
listopada to data zakończenia projektu, który jest finansowany przez
Unię Europejską. E-podręczniki pokażemy przez 1 września. Pokazanie
e-podręczników nie kończy całej pracy. Sam projekt został przedłużony do
15 listopada" - powiedziała Kluzik-Rostkowska w piątek na konferencji
prasowej pytana o doniesienia mediów.
"Kilka miesięcy temu
mówiłam, że z pracy, która została wykonana nie byłam za bardzo
zadowolona. Uważałam, że e-podręczniki były przygotowywane tak, że nie
uwzględniały specyfiki internetu" - zaznaczyła minister. Jak mówiła, to z
tego powodu został częściowo zmieniony skład osób pracujących w ORE nad
projektem dotyczącym e-podręczników.
"Poprosiliśmy o współpracę
dziennikarzy po to, żeby treści zaproponowane przez uniwersytety
zredagowali tak, by były one bardziej atrakcyjne z punktu widzenia
użytkowników. W tej chwili wykonujemy te prace. Praca w sensie wsadu,
który ma się tam znaleźć, została dawno temu już wykonana; teraz
redagujemy to tak, by spełniało nasze oczekiwania" - poinformowała
Kluzik-Rostkowska.
Zgodnie z rządowym programem "Cyfrowa szkoła"
ma powstać 18 e-podręczników do 14 różnych przedmiotów obejmujących
wszystkie etapy nauki, począwszy od I klasy szkoły podstawowej, poprzez
gimnazjum, po całą szkołę ponadgimnazjalną. Udostępnione będą bezpłatnie
uczniom, nauczycielom i rodzicom. Będzie z nich można korzystać przy
użyciu urządzeń o różnych parametrach technicznych i systemach
operacyjnych.
Za merytoryczne przygotowanie e-podręczników do
matematyki i przedmiotów informatycznych odpowiada Politechnika Łódzka.
Za e-podręczniki z zakresu przedmiotów humanistycznych merytorycznie
odpowiada Uniwersytet Wrocławski, za e-podręczniki do przedmiotów
przyrodniczych - Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, a za
e-podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej - Grupa Edukacyjna S.A.
Za
stronę techniczną przygotowania wszystkich e-podręczników odpowiada
Poznańskie Centrum Superkomputerowo Sieciowe, będące pionem Instytutu
Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk.
Od października ubiegłego roku kolejne fragmenty e-podręczników umieszczone są na specjalnej platformie internetowej.
O
możliwym poślizgu w realizacji projektu media pisały w grudniu ub.r. po
tym jak minister edukacji zdecydowała o zwolnieniu p.o. koordynatorki
projektu Marleny Plebańskiej oraz kilku ekspertów zatrudnionych w
Ośrodku Rozwoju Edukacji. Rzeczniczka prasowa MEN Joanna Dębek
zapewniała wówczas, że termin wdrożenia e-podręczników nie jest
zagrożony, a zmiany miały na celu usprawnienie prac oraz poprawienie
jakości e-podręcznika.
Projekt "E-podręczniki kształcenia
ogólnego" jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu
Społecznego. Jego szacunkowa wartość wynosi 45 mln zł.
(PAP)
Vulcan sp. z o.o.
ul. Wołowska 6
51-116 Wrocław
tel.:(71) 325 48 48
tel.:(71) 347 48 40