>
Realizacja trybu opiniodawczego z art. 19 ust. 1 i 2 ustawy o związkach
zawodowych w stosunku do aktów prawnych dotyczących grupy zawodowej
nauczycieli powinna polegać na uzyskaniu opinii organów struktury
wojewódzkiej lub powiatowej OPZZ, ewentualnie - jeśli rolę opiniującego
ma odgrywać Zarząd Oddziału ZNP - powinien on posiadać upoważnienie –
taką tezę przedstawił Wojewódzki Sąd Administracyjny z Białymstoku w
sprawie o sygn. akt: II SA/Bk 86/15 z dnia 19 marca 2015 roku.
Stan faktyczny
W przedmiotowej sprawie rada gminy określiła uchwałą tygodniową liczbę
godzin obowiązkowego wymiaru zajęć dla pedagogów oraz logopedów
zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez gminę. Wojewoda zaskarżył
uchwałę do sądu administracyjnego, zarzucając gminie podjęcie uchwały
bez uprzedniego uzyskania opinii związków zawodowych, a więc naruszenie
art. 19 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
W ocenie wojewody, gdy projekt aktu prawnego zawiera regulacje
dotyczące praw pracowników (w tym przypadku pedagogów i logopedów
szkolnych), ich interesów płacowych, zawodowych lub socjalnych, organizacje związkowe są uprawnione do zaopiniowania projektu.
Jak wynika z ustalonego stanu faktycznego, uchwałę przesłano do
zaopiniowania ok. trzy miesiące po opublikowaniu. Wojewoda podniósł, że
przypadek pominięcia związków zawodowych w opiniowaniu projektu uchwały
organu jednostki samorządu terytorialnego, stanowi istotne naruszenie
prawa i daje podstawę do stwierdzenia nieważności takiej uchwały.
W odpowiedzi na skargę rada gminy wyjaśniła, że nie mogła się zwrócić o
opinię do zarządu oddziału ZNP, gdyż jednostka ta nie jest organizacją
reprezentatywną w rozumieniu ustawy o Komisji Trójstronnej.
Rozstrzygnięcie WSA
Sąd nie zgodził się ze stanowiskiem gminy. Zdaniem WSA, aby zrealizować
tryb opiniowania, wynikający z ustawy o związkach zawodowych, należało
uzyskać opinię organów struktury wojewódzkiej lub powiatowej OPZZ,
ewentualnie – jeśli rolę opiniującego ma odgrywać zarząd oddziału ZNP –
powinien on posiadać odpowiednie upoważnienie wynikające ze Statutu
OPZZ. W ocenie Sądu, rolą organu kierującego do zaopiniowania jest
poszukiwanie podmiotu uprawnionego do wydania opinii.
WSA postanowił zatem, że organ nie zrealizował prawidłowo obowiązku
określonego w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 roku o
związkach zawodowych, bowiem zgodnie z art. ust. 19 ww. ustawy, organy
władzy i administracji rządowej oraz organy samorządu terytorialnego
kierują założenia albo projekty aktów prawnych do odpowiednich władz
statutowych związku, określając termin przedstawienia opinii nie krótszy
niż 30 dni.
Jak z powyższego wynika, nie mogło stanowić prawidłowego
wypełnienia tego obowiązku przedłożenie do zaopiniowania Zarządowi
Oddziału ZNP nie projektu uchwały ale jej wersji uchwalonej, która to
sytuacja miała miejsce w sprawie niniejszej – stwierdził Sąd.
Powyższe uchybienia (podjęcie uchwały z istotnym naruszeniem prawa) w
ocenie WSA w Białymstoku stanowiły wadę kwalifikowaną uchwały prowadzącą
do stwierdzenia jej nieważności.
Wyrok jest prawomocny.
Źródło: CBOSA
Vulcan sp. z o.o.
ul. Wołowska 6
51-116 Wrocław
tel.:(71) 325 48 48
tel.:(71) 347 48 40