>
strona projektu

Część oświatowa subwencji ogólnej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży na rok 2015

info Zaloguj się, aby móc dodać post do wybranego tematu na forum.
info Finanse oświatowe
powrót
seperator
foto uzytkownika

Część oświatowa subwencji ogólnej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży na rok 2015
Czy ktoś z Państwa może podzielić się w jaki sposób planuje rozliczać tę część subwencji, którą będziemy musieli ewidencjonować w celu kształcenie dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym. Jak wynika z metryczek, nie tylko rozliczeniu będą podlegały wagi związane z niepełnosprawnościami (np. P4,5,6,7,8, P34 ) ale również ta część subwencji oświatowej przypadająca na ucznia z orzeczeniem z wagi "ucznia statystycznego"- podlegającego kształceniu ogólnemu. Jak wyciągnąć z wydatków ogółem rozdziału 80101, czy tez 80110 cząstkę przypadającą dla danego ucznia? Może wskaźnikiem ? Czy Państwo macie jakieś pomysły ???


foto uzytkownika
Tadeusz Konarski

Tytuł
Dokładnie tak- realizując przepis art. 32 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 roku o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U. z 2014 r. poz. 1877), zobowiązani jesteśmy przeznaczyć w planach finansowych nie tylko kwoty wynikające z części uzupełniającej subwencji oświatowej SOB - wg uzupełniających związanych z kształceniem specjalnym (np. P4,5,6,7,8, P34 ) ale również wynikające z SOA – kwota bazowa części oświatowej według finansowego standardu A podziału części oświatowej na realizację zadań szkolnych. Taki tok naucza zresztą tabela załącznika do metryczki zatytułowana "Kalkulacja kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży , na rok 2015” . Jak te środki wydzielić?
Najistotniejszą pozycją będą oczywiście wydatki płacowe.Niemniej jednak nie tylko na nich powinniśmy poprzestać, ale również wydzielić paragrafy innych wydatków (tzw. rzeczowych)
O ile wyodrębnienie wydatków płacowych nie będzie trudne w przypadku nauczycieli, którzy są zatrudnieni wyłącznie w związku ze specjalną organizacją nauki dzieci i młodzieży, to problemy pojawią się w odniesieniu do nauczycieli, których zakres obowiązków obejmuje zarówno ten obszar jak i „zwykłą” dydaktykę.Lista płac ujmuje wynagrodzenie nauczyciela, dzieląc je w ramach właściwego wymiaru zatrudnienia na składniki wynagrodzenia (wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wysługę lat, dodatek motywacyjny czy dodatek funkcyjny), a nie na obowiązki.Zatem wyodrębnienie części wynagrodzenia (oraz pochodnych) z pewnej jednolitej struktury będzie już wymagało znacznego nakładu pracy (niejednokrotnie być może nawet „ręcznego” wyodrębniania kosztów).Jeszcze trudniejsze, będzie wyodrębnienie kosztów zużycia energii elektrycznej, energii cieplnej (lub kosztu zużycia opału), wody w odniesieniu do ucznia, któremu specjalna organizacja nauki będzie „świadczona” w placówce i związana będzie z dłuższym pobytem tego ucznia w szkole.Jak to wyodrębniać? Proponuję wskaźnikiem -proporcjonalnie - z wydzieleniem kwot na uczniów wymagających stosowania tejże specjalnej organizacji. Ważne jest to, aby sposób tego wyodrębnienia zapisać w polityce rachunkowości.


foto uzytkownika
tomproc

Tytuł
Witam serdecznie.
Mam masę wątpliwości co do tego stanowiska, że należy brać pod uwagę nie tylko wagi stricte przeznaczone na uczniów niepełnosprawnych P4-P8 i P34, ale i pozostałe wagi (jeżeli zostały naliczone na tego ucznia) w SOB a ponadto SOA i SOC (np. P39 w przypadku MOS). W kalkulacji kwoty z MEN zostały ujęte te wszystkie składniki, ale:

1) jest to niespójne z komunikatem z RIO Poznań – w którym mowa jest tylko o części uzupełniającej subwencji (w przypadku uczniów wymagających specjalnej organizacji nauki obowiązują wagi określone w ust. 2 pkt 4 załącznika do rozporządzenia z 15 grudnia 2014 r. w sprawie podziału części oświatowej subwencji.. – teza z komunikatu), która powinna być klasyfikowana w 80150 (komunikat na stronie RIO Poznań). Ponadto jeżeli wyciągniemy wszystkie wydatki w oddziale ogólnodostępnym na 80150, a w klasie 30 osobowej, np. technikum byłoby 10 takich uczniów – to odbieramy 1/3 budżetu przeznaczonego faktycznie na kształcenie ogólne w SOA i kształcenie zawodowe, np. P10 i przeznaczamy na „jakieś” zadania wymagające stosowania specjalnej organizacji. To proszę mi napisać gdzie znaleźć środki na realizację podstawy programowej i kształcenia zawodowego – skoro wg kalkulacji z MEN wszystko ma trafiać w 80150 na specjalną organizację nauki. Wydaje mi się, że nie takie było założenie zapisu ustawy okołobudżetowej w art. 32.
2) W przypadku szkół specjalnych, gdzie wszyscy uczniowie są z założenia niepełnosprawni, jeżeli należałoby przenieść wydatki łącznie z SOA+SOB+SOC na 80150 to oznaczałoby to faktycznie likwidację wszystkich rozdziałów klasyfikacji przeznaczonych na kształcenie specjalne.

Jaka jest Pana refleksja w powyższej sprawie bo myślę, że warto podjąć dyskusję.


foto uzytkownika
Barbara Porębska

Odp: Tytuł
Gdy idzie o pkt 1; to podtrzymuję stanowisko, iż wydzielając środki związane ze specjalną organizacją nauki i metodami pracy np. w rozdz. 80149 lub 80150 należy wydzielić nie tylko tez wiązane z wagami stricte przeznaczonymi na uczniów niepełnosprawnych np. P4-P8 i P34, -SOB ( cześć uzupełniającą), ale również SOA ; część podstawową. W oddziale ogólnodostępnym na 80150 wyciągniemy wydatki proporcjonalnie do liczby uczniów dla których realizuje się specjalną organizację nauki- oznacza to, że część wydatków np. płacowych, ale i innych np. energia, koszty utrzymania itd. Będziemy również proporcjonalnie ponosić z tegoż rozdziału; zatem nie ma zagrożenia, iż zabraknie nam środków na realizację podstawy programowej i kształcenia zawodowego. To, co wydamy w np. 80150 nie będzie już musiało być wydane w rozdziałach podstawowych. T. Konarski


foto uzytkownika
Barbara Porębska

Odp: Odp: Tytuł
Odpowiedzi do punktu 2.
W przypadku szkół specjalnych, w których wszyscy uczniowie są z założenia objęci specjalną organizacją nauki i metodami pracy; nie wydzielamy środków na te organizację np. rozdz. 80150, ponieważ te rozdziały w całości dotyczą wydatków na specjalna organizację nauki.
Czyli wprowadzenie nowych rozdziałów nie skutkuje przeniesieniem planów z rozdziałów z takich jak np. : 80105 -Przedszkola.specjalne,80102 -Szkoły podstawowe specjalne, 80121 -Licea ogólnokształcące specjalne do rozdziałów 80149 i 80150 Wydatków na zajęcia z art. 71b ustawy o systemie oświaty w przedszkolach specjalnych i szkołach specjalnych nie planujemy w rozdziałach: 80149 i 80150 ale nadal planujemy je we właściwych dla nich rozdziałach: 80102, 80105, 80111, 80121, 80124, 80134 Kształcenie specjalne w ramach Specjalnego Ośrodka Szkolno -Wychowawczego jest realizacją zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Cała jego działalność począwszy zasad dot. liczebności oddziałów, poprzez prowadzenie zajęć rewalidacyjnych określonych w orzeczeniach wychowanków, stosowanie specjalnych metod pracy z każdym wychowankiem, aż do prowadzenia ośrodka (internatu), świetlic, zaplecza technicznego i zatrudniania pracowników obsługi ( pomoce nauczyciela, zwiększona liczba sprzątaczek, itd); jest właśnie realizacją zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.

T. Konarski


foto uzytkownika
przemols2

Tytuł
Rozliczając część subwencji przypadającą na moją jednostkę biorę do rozliczenia wszystkie zajęcia przypadające dla ucznia wymagającego stosowania specjalnej organizacji nauki. W moim przypadku są to również dzieci romskie, które mają organizowane indywidualne zajęcia wspomagające dla dzieci romskich. W nowym rozdziale będziemy rozliczać te godziny. Wcześniej zajęcia te wykazywaliśmy w ramach wydatków strukturalnych. Czy teraz nadal mamy je wykazywać w wydatkach strukturalnych i również w tym nowym rozdziale?


foto uzytkownika
Barbara Porębska

Odp: Tytuł
Moim zdaniem; wydzielamy tylko te środki, które są związane ze specjalną organizacją nauki i metodami pracy dedykowanymi uczniom z orzeczeniem z poradni o potrzebie kształcenia specjalnego. Jeśli dzieci romskie posiadają takie orzeczenia ; to tak, jeśli zaś nie posiadają; to nie. Wówczas na dotychczasowych zasadach. T. Konarski


foto uzytkownika
Mariusz1

Tytuł
Czy jeśli w Ośrodku Specjalnym w rozdziale np. 80102 zostaje mi na płacach to czy mogę te środki przenieść do szkoły ogólnodostępnej np do 80120, czy to są środki, które muszą być wydatkowane na szkolnictwo specjalne.


Biuro projektu

Vulcan sp. z o.o.
ul. Wołowska 6
51-116 Wrocław

tel.:(71) 325 48 48
tel.:(71) 347 48 40